Červenec 2016

Film po roku 2000

12. července 2016 v 10:49 | ja |  blog
Blog je venovaný D. Bielikovej, pretože ma vždy teší, keď si odo mňa pýta filmové tipy.


Môj výber desiatich najlepších filmov po roku 2000 chce zachytiť film ako novú skúsenosť, film ako médium navodzujúce nové stavy alebo zmeny vedomia, prípadne cesty do podvedomia, vedúce k novým zmyslovým a duchovným pôžitkom a skúsenostiam, film ako možnosť nového nazerania na svet a dnianie okolo nás. Sleduje filmový jazyk ako stále sa vyvíjajúcu formu komunikácie, ktorá má (a dúfam, že vždy bude mať) ďaleko od stereotypnosti a predvídatelnosti.

Snímky sú radené podľa oblastí kde vznikli - 1.časť: S. a J. Amerika, 2.časť : Európa, 3.časť : Ázia. Každá zo snímok by mala divákovi priniesť odlišný zážitok a ukázať film ako stále sa vyvíjajúce médium, objavujúce nové cesty, premeny, podoby, skúsenosti, zážitky...


POST TENEBRAS LUX - r. Carlos Reygadas, 2012
Post Tenebras lux - film ako spirituálna skúsenosť. Film ako stret s fyzickosťou, telesnosťou. Film ako prekročenie ich hraníc. Film ako pohyb za clonou bežného prežívania.



INHERENT VICE - r. Paul Thomas Anderson, 2014
Inherent Vice - Paul Thomas Anderson dosiahol skrz literárnu predlohu T. Pynchona vrchol svojej doterajšej kariéry. Perfektné navodenie atmosféry 70-tych rokov, ironická hra s odkazom noirových filmov, "zhulená" zamotanosť syžętu ktorá v divákovi navodzuje zmätený stav totožný so stavom ústrednej postavy Doca Sportella. Divnosť v najlepšom zmysle slova. Dezorientovaný summer-noir. Netradičný a veľmi komplexný trip, rozpúšťajúci detektívnu zápletku v prospech zážitku presahujúceho filmové hranice.




INLAND EMPIRE - r. David Lynch, 2006
Cesta do hlbín podvedomia pomocou digitálnej kamery a vynechania pevného scenára. David Lynch mixuje motívy zo svojich predchádzajúcich filmov a necháva ich aby vzájomne prehĺbili význam(y) slova "lynchovský". Naozaj bizarný výlet do sveta nebrzdených nočných môr.



LES AMOURS IMAGINAIRES, r. Xavier Dolan, 2010
Imaginárne Lásky - Mladý autor Xavier Dolan vniesol Imaginárnymi láskami očarujúci odér vizuálneho parfému do autorského filmu po roku 2000. Krása povrchu a videoklipovosti vo svojej plnej sile. Navyše Snímka presne vystihuje impulzívne a prchavé milostné fungovanie mojej generácie.


ENTER THE VOID, r. Gaspar Noé, 2009
Film ako nefalšovaná psychoaktívna látka.


TURIN HORSE, r. Béla Tarr, 2011
Príchod konca sveta v priamom a uhrančivo pomalom, precíznom a gradovanom prenose.



NIGHTWATCHING, r. Peter Greenaway, 2007
Svieža podoba historického filmu spájajúca ironický humor a nadhľad s unikátnym citom pre projekciu kúzla barokového maliarstva diela na filmové plátno. Ukážková práca s charaktermi, mizanscénou, naráciou, prístupom k životopisnej/historickej téme. Minimálne po vizuálnej stránke Barry Lyndon 21. Storočia.



MILLENNIUM MAMBO, r. Siao-sien Chou, 2001
Siao-sien Chou vytvoril retrospektívny pohľad do života dospievajúcej mladej dievčiny, ktorý svojimi obrazmi, prácou kamery a využitím diegetickej a nediegetickej hudby naozaj evokuje podobu spomienok vyťahovaných z ľudskej mysle a ich následné sledovanie - prehrávanie. Atmosféru dokonalého sledu obrazov dotvára epizodický voice-over hlavnej postavy.



BLISSFULLY YOURS, r. Apichatpong Weerasethakul, 2002
Únik z mesta do prírody, únik zo zviazanosti, únik z príbehovosti, únik z dynamiky, únik z tuhosti. Film-meditácia.



UMIMACHI DIARY, r. Hirokazu Koreeda, 2015
Jasudžiró Ozu pre 21. Storočie. Sledovanie života jednej rodiny a nachádzanie krásy v maličkostiach, ktoré bežné žitie prináša. Významný duchovný zážitok. Film-očista.




Blekmetalovánky

11. července 2016 v 13:46 | ja |  blog

Každé leto potrebuje svoj vlastný soundtrack a ja s tými mojimi soundtrackmi rád experimentujem. Okrem repu, indie popu a indie rocku sa v lených horúčavách v kombinácii s chuťou zázvorového tonicu silno overuje black-metalová hudba. Tu je môj výber troch albumov, ktoré určite stoja za nejedno pozornejšie vypočutie.


HYPOMANIE - Sehnsucht

Ako prvú položku svojho krátkeho "letného výberu" som vybral debutový album holandského jednočlenného projektu Hypomanie - Sehnsucht, ešte z roku 2008.

Skupina (resp. one-man projekt) je vedená dnes 23 ročným chalanom s prezývkou S., ktorého špecifický cit pre výsostne undergroundový sound môže poslucháč poznať už z crust-punkových skupín Isa alebo Kraakhoer. V čase nahrávania albumu Sehnsucht mal S. len okolo 16-17 rokov.

Sehnsucht je kolekcia štyroch skladieb pomenovaných podľa duševných stavov - od 16-minútovej Melancholie, cez 8-minútovú Nostalgiu a 4-minútovú Happiness po záverečnú 10-minútovú depresiu.

Album sa vyznačuje svojou precítenou jednoduchosťou, striedajúcou šuštivú monotónnosť nekonečných gitarových plôch (duševných stavov) a základných bicích s melodickými akustickými plochami. S. zlievaním veľmi základných ingrediencií ( jednoduchosť gitarových postupov, nenáročné bicie a mučivo škrekľavý vokál) vytvára pomaly plynúci rozjtarený snový black metal s nesmierne silným a ihneď rozpoznateľným feelingom, z ktorého je pri počúvaní veľmi ťažké vyplávať.

Pre poslucháčov neholdujúcich najpodzemnejším black-metalovým zvukom musím odporučiť neskoršiu S.-ovu tvorbu, albumy A city in Mono a Calm down, you weren´t set on fire, kde sa naplno vydáva do priestorov Shoegazingu a rozvíja svoju lyrickosť v stále osobitej a zároveň poslucháčsky ľahšie preniknuteľnej, menej black-metalovej, melodickejšej podobe.

Projekt Hypomanie som objavil ešte niekedy v lete 2010/2011 vďaka prvému číslu slovenského metalového fanzinu Equimanthorn. Na základe rozhovoru s S. , ktorý sa točí v značnej miere okolo jeho mladíckeho citového života môžeme chápať jeho tvorbu ako akúsi vnútornú, intímnu spoveď dospievajúceho človeka.






TEMNOHOR - Pýcha lesov Karpatských

Ďalším albumom je debut legendy slovenséko metalového podhubia, Temnohora. Pýcha lesov karpatských vyšla v roku 2008, štyri roky po nahraní prvého dema pod názvom Temnohor a 9 rokov po založení tohoto one-man projektu.

Hudba Temnohoru vzýva čaro prastarých blackových démonov Bathory a Darkthrone, ale výnimočnou ju robí jej neodmysliteľná spojitosť s prostredím slovenských lesov a ponurých smrečín, do ktorých sa večne zakráda tma.

Nekompromisnou (pre niekoho stereotypnou) čiernou húštinou hradieb bubnov a masívnych gitarových liniek sa ako pomalý lesný potok prelieva textová zložka postavená na silnom akcente sveta odľahlých horských zákutí, kde panujú iné sily a zákonitosti než v našom civilizovanom svete. Účinne sa personifikujú a zhudobňujú prírodné javy a folklór naberá démonické obrysy. Odtiaľto čerpá Tmenohor zdroje klasickej žánrovej temnoty.

Na Pýche lesov karpatských komponuje slovenskú podobu starej školy black-metalovej hlavne Temnohorova mytológia vychádzajúca zo studených dychov Malých Karpát, chladného panovania Moreny, lesných besov, dubákov a kozákov, lokálneho nárečia.... Pýcha lesov karpatských je portálom do magického a bujného sveta neskrotných prírodných síl. Hudobná zložka je sonickým zhmotnením jeho ťažkej priechodnosti a odľahlosti. Svojím spôsobom black-metalový magický realizmus, kde tma prevláda nad svetlom.




NECROMANTIC WORSHIP - Calling...

Zo surového kráľovstva Moreny sa presúvame do lovecraftovkého časopriestoru prežívajúceho na tohtoročnom deme už rozpusteného holandského kvarteta Necromantic Worship.

Chátrajúce svätyne, nevysloviteľná hrôza rituálov a ešte nevysloviteľnejšie mená prastarých a ich temné sily mokvajú z 5 skladbového dema namiešaného z gitarových sól, slizkých riffov a obopínavých melódií, masívneho zvuku basgitary, mystických klávesov, ohybných bících a zlovestne šepkaného vokálu.

Každá skladba z dema predstavuje svojím masívnym soundom plieskajúce chápadlá a končatiny lovecraftových príšer a plocha 20-tich minút je ako prechádzka po nočných bočných uličkách sychravého Inssmouthu. Ich odér zvrchovane nasáva každý nástroj.



MASHA QRELLA

5. července 2016 v 15:01 | ja |  blog









šuchot lasíc

5. července 2016 v 14:52 | ja |  blog
Kroky a nádychy
vytvárajú
hustý svetelný nálev
Pretierajúci
mihálnice mesta
prevaľujúceho sa
v diaľke
za znudenou
výškovou
železnou
konštrukciou
Kde sa
ďaleko od tvojho hmatu
nadnášajú
Nové
pochybné
tvary
tovary
nabité
Jedovatou
lákávosťou
láskavosťou
nemožno prehliadať
ich
Virtuálne sny
výsmešne zavádzajúce
Mapy mysle
z ktorých za
šuchotu lasíc
pršia zuby
dopadávajúce na
spálené krky

všetkých neprítomných