Film po roku 2000

12. července 2016 v 10:49 | ja |  blog
Blog je venovaný D. Bielikovej, pretože ma vždy teší, keď si odo mňa pýta filmové tipy.


Môj výber desiatich najlepších filmov po roku 2000 chce zachytiť film ako novú skúsenosť, film ako médium navodzujúce nové stavy alebo zmeny vedomia, prípadne cesty do podvedomia, vedúce k novým zmyslovým a duchovným pôžitkom a skúsenostiam, film ako možnosť nového nazerania na svet a dnianie okolo nás. Sleduje filmový jazyk ako stále sa vyvíjajúcu formu komunikácie, ktorá má (a dúfam, že vždy bude mať) ďaleko od stereotypnosti a predvídatelnosti.

Snímky sú radené podľa oblastí kde vznikli - 1.časť: S. a J. Amerika, 2.časť : Európa, 3.časť : Ázia. Každá zo snímok by mala divákovi priniesť odlišný zážitok a ukázať film ako stále sa vyvíjajúce médium, objavujúce nové cesty, premeny, podoby, skúsenosti, zážitky...


POST TENEBRAS LUX - r. Carlos Reygadas, 2012
Post Tenebras lux - film ako spirituálna skúsenosť. Film ako stret s fyzickosťou, telesnosťou. Film ako prekročenie ich hraníc. Film ako pohyb za clonou bežného prežívania.



INHERENT VICE - r. Paul Thomas Anderson, 2014
Inherent Vice - Paul Thomas Anderson dosiahol skrz literárnu predlohu T. Pynchona vrchol svojej doterajšej kariéry. Perfektné navodenie atmosféry 70-tych rokov, ironická hra s odkazom noirových filmov, "zhulená" zamotanosť syžętu ktorá v divákovi navodzuje zmätený stav totožný so stavom ústrednej postavy Doca Sportella. Divnosť v najlepšom zmysle slova. Dezorientovaný summer-noir. Netradičný a veľmi komplexný trip, rozpúšťajúci detektívnu zápletku v prospech zážitku presahujúceho filmové hranice.




INLAND EMPIRE - r. David Lynch, 2006
Cesta do hlbín podvedomia pomocou digitálnej kamery a vynechania pevného scenára. David Lynch mixuje motívy zo svojich predchádzajúcich filmov a necháva ich aby vzájomne prehĺbili význam(y) slova "lynchovský". Naozaj bizarný výlet do sveta nebrzdených nočných môr.



LES AMOURS IMAGINAIRES, r. Xavier Dolan, 2010
Imaginárne Lásky - Mladý autor Xavier Dolan vniesol Imaginárnymi láskami očarujúci odér vizuálneho parfému do autorského filmu po roku 2000. Krása povrchu a videoklipovosti vo svojej plnej sile. Navyše Snímka presne vystihuje impulzívne a prchavé milostné fungovanie mojej generácie.


ENTER THE VOID, r. Gaspar Noé, 2009
Film ako nefalšovaná psychoaktívna látka.


TURIN HORSE, r. Béla Tarr, 2011
Príchod konca sveta v priamom a uhrančivo pomalom, precíznom a gradovanom prenose.



NIGHTWATCHING, r. Peter Greenaway, 2007
Svieža podoba historického filmu spájajúca ironický humor a nadhľad s unikátnym citom pre projekciu kúzla barokového maliarstva diela na filmové plátno. Ukážková práca s charaktermi, mizanscénou, naráciou, prístupom k životopisnej/historickej téme. Minimálne po vizuálnej stránke Barry Lyndon 21. Storočia.



MILLENNIUM MAMBO, r. Siao-sien Chou, 2001
Siao-sien Chou vytvoril retrospektívny pohľad do života dospievajúcej mladej dievčiny, ktorý svojimi obrazmi, prácou kamery a využitím diegetickej a nediegetickej hudby naozaj evokuje podobu spomienok vyťahovaných z ľudskej mysle a ich následné sledovanie - prehrávanie. Atmosféru dokonalého sledu obrazov dotvára epizodický voice-over hlavnej postavy.



BLISSFULLY YOURS, r. Apichatpong Weerasethakul, 2002
Únik z mesta do prírody, únik zo zviazanosti, únik z príbehovosti, únik z dynamiky, únik z tuhosti. Film-meditácia.



UMIMACHI DIARY, r. Hirokazu Koreeda, 2015
Jasudžiró Ozu pre 21. Storočie. Sledovanie života jednej rodiny a nachádzanie krásy v maličkostiach, ktoré bežné žitie prináša. Významný duchovný zážitok. Film-očista.



 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama